Vermissing vanuit twee perspectieven in nieuwe thriller Jacqueline Coppens

Hardenberg - 'Ik ben zelf moeder en ik ken de angst als je je kind even niet in beeld hebt. Dat is vreselijk.' De schrijnende situaties van vermiste kinderen in het algemeen en vooral de kinderen die niet zijn teruggevonden inspireerden Jacqueline Coppens tot het schrijven van haar nieuwe thriller Omdat ik je mis.

Eerder schreef ze Evenwicht, haar debuut. 'Ik had het tweede perspectief in het boek, iemand die zijn overleden zusje mist, al een tijdje klaar. Het paste goed bij een verhaal over de impact van de vermissing van een kind. Deze twee perspectieven heb ik tot een spannende thriller samengesmolten.' 

Thrillers zijn haar favoriete genre. Coppens schrijft ze niet alleen, ze leest en recenseert ze ook. Die liefde ontstond al in haar jeugd. 'Als jong meisje was ik al gek op spannende verhalen. Op mijn achttiende had ik nagenoeg alle Agatha Christies gelezen. Mijn lichte voorkeur is dan ook een whodunit, maar psychologische thrillers vind ik ook mooi. In mijn thrillers probeer ik beide elementen te combineren. Mij gaat het om de psychologie, het waarom. De mens achter de misdaad en wat een misdrijf emotioneel teweegbrengt bij slachtoffers.' 

Ook in haar eigen boeken is dat haar uitgangspunt. 'Omdat ik je mis gaat over de impact van een vermissing van een kind op de moeder en het gezin, maar ook over de achterliggende drijfveer van de dader. Zonder oordeel probeer ik het waarom zichtbaar te maken. Dat wil overigens niet zeggen dat er niet af en toe gruwelijke dingen gebeuren in mijn boeken', aldus Coppens. Behalve de fictieve gebeurtenissen in haar thrillers beschrijft ze als ghostwriter waargebeurde levensverhalen. 'De inhoud hakt er vaak wel in. Het is best dubbel om enerzijds een plot te verzinnen en anderszijds een waargebeurd verhaal te bewerken dat veel heftige episodes kent.'